بيترفلاي فيلم في غاية الروعة

النهاردة قلت اتفرج على فيلم قديم شفته في ٢٠٠٤ و كان أسمه "Butterfly Effect" ممكن يكون كثير منكم شافه.
المهم كنت باجري في المقاطع علشان ماكنش ليا نفس أشوفه بالكامل. أكثر حتة كنت باحبها في الفيلم هي النهاية بتاعته لما البطل حاول أكثر من مرة خلال الفيلم يغير أحداث حياته و حياة اللي حوليه و كل مرة بتحصل مصيبة لحد من اللي بيحبهم بتخليه يقرر يغيَّر تفصيلة من تفاصيل حياته لغاية ما يقرر في النهاية أنه يعمل حاجة تخليه يقطع علاقته بأعز الناس عنده علشان مايكونش سبب في تعاستها في المستقبل و بالفعل دا يحصل و حياة كل فرد حوليه تمشي كويس لمجرد أنه قطع العلاقات دي و في نهاية الفيلم بيشوف بالصدفة في الشارع البنت اللي كان بيحبها و ماتتعرفش عليه بعد ما يكونوا كبروا و كل واحد منهم يمشي في طريقه كنهاية مفتوحة للفيلم.
النهاية دي هي اللي اتعرضت للجمهور و اللي شفتها من ١٣ سنة.
الفيلم اللي شفته إمبارح كانت نهايته مختلفة تماماً. نهايته انه رجع لورا لما كان في بطن أمه و قرر يقتل نفسه و يموت قبل ما يتولد علشان مايكونش سبب في تعاسة أقرب الناس لقلبه؛ أمه و حبيبته.
نهاية متخلفة جداً اتصدمت بشكل غير طبيعي. إية دا !!! انا شفت الفيلم دا عشرميت مرة و اول مرة أشوف النهاية دي. لما دورت لقيت أن في حاجة إسمها "Director's cut" و دا هو نفس الفيلم لكن بنهاية مختلفة بيقوم المخرج بتصىيرها كنسخة تانية محدودة للفيلم من وجهة نظره غير النهاية اللي المنتج قرر إنها تتعرض على الجمهور.
أتاري الحركة دي بيعملها مخرجين كثير و مشهورين و كبار بييجوا عند آخر الفيلم و يصوروا النهاية بكذا سيناريو و يحتفظوا بنسخة واحدة يوافق عليها المنتج و تفضل النسخ التانية تحت أسم "مقص المخرج - Director's Cut".
و انا اللي شكيت في نفسي !!
#فعلاً_الفنون_جنون

ليست هناك تعليقات

يتم التشغيل بواسطة Blogger.